روش‌های بررسی امنیت فایل‌های دانلودی

اسکن فایل با آنتی‌ ویروس ویندوز
بررسی پسوند فایل‌ها (File Extensions)
بررسی فایل با سرویس‌های ویروس‌یاب آنلاین
بررسی امضای دیجیتال فایل
بررسی هش (Hash) فایل برای اطمینان از اصالت آن
اجرای فایل در محیط امن (Sandbox)
غیر فعال نکردن هشدارهای امنیتی یا SmartScreen
در ادامه، روش‌هایی ساده، کاربردی و حرفه‌ای برای بررسی امنیت فایل‌ های دانلودی ارائه می‌دهیم تا قبل از اجرا مطمئن شوید فایل مخرب نیست.
روش‌های بررسی امنیت فایل‌های دانلودی
در این بخش، با روش‌هایی آشنا می‌شوید که امنیت سیستم شما را تضمین می‌کنند.
اسکن فایل با آنتی‌ ویروس ویندوز
ساده‌ترین و سریع‌ترین راه بررسی فایل، استفاده از Windows Security (آنتی‌ویروس داخلی ویندوز) است. برای این‌کار کافی است:
روی فایل دانلودشده کلیک راست کنید.
گزینه‌ی Scan with Microsoft Defender را انتخاب کنید.
اسکن در عرض چند ثانیه انجام می‌شود و اگر مشکلی وجود داشته باشد، به شما اطلاع می‌دهد.
افزون‌براین پیشنهاد می‌شود گزینه‌ی Ransomware Protection را در تنظیمات Windows Security فعال کنید:
وارد منوی Start شوید و عبارت Windows Security را جست‌وجو کرده و باز کنید.
روی بخش Virus & threat protection کلیک کنید.
از بخش پایین، گزینه‌ی Manage ransomware protection را بزنید.
گزینه‌ی Controlled folder access را فعال کنید.
فعال کردن قابلیت Ransomware Protection درویندوز
این قابلیت مانع از آن می‌شود که نرم‌افزارهای مشکوک به‌طور خودکار به فایل‌های مهم شما دسترسی داشته باشند.
برای بسیاری از کاربران، همین ابزار داخلی کفایت می‌کند و نیازی به آنتی‌ویروس‌های گران‌قیمت نیست، مگر اینکه با داده‌های بسیار حساس کار می‌کنید.
بررسی پسوند فایل‌ها (File Extensions)
هکرها گاهی فایل‌های مخرب را با نام‌های فریبنده مثل «photo.jpg.exe» منتشر می‌کنند تا به نظر فایل تصویری بیاید، در حالی که یک برنامه اجرایی مخرب است. برای جلوگیری از این ترفندها، نمایش پسوند فایل‌ها را در تنظیمات ویندوز فعال کنید.
وارد File Explorer (کلیدهای ترکیبی Win + E) شوید.
از نوار بالای پنجره، روی تب View کلیک کنید.
روی گزینه‌ی Show بروید و تیک گزینه‌ی File name extensions را فعال کنید.
بررسی پسوند فایل‌ های ویندوزی (File Extensions)
با فعال‌شدن این گزینه، پسوند واقعی فایل‌ها نمایش داده می‌شود و می‌توانید راحت‌تر فایل‌های مشکوک را تشخیص دهید.
نکات امنیتی تکمیلی:
مراقب فایل‌هایی با پسوندهای اجرایی مثل exe. و bat. و vbs. و js .scr. و cmd. و wsf. باشید.
از فایل‌هایی با دو پسوند مشکوک مثل invoice.pdf.exe یا movie.mp4.scr دوری کنید.
به فایل‌هایی با پسوند docm. یا xlsm. دقت کنید؛ این فایل‌ها ممکن است حاوی ماکرو (کدهای خودکار) باشند که در صورت مخرب‌بودن، می‌توانند به سیستم آسیب بزنند.
بررسی فایل با سرویس‌های ویروس‌یاب آنلاین
اگر به آنتی‌ویروس داخلی اطمینان ندارید، از سایت‌هایی مانند VirusTotal استفاده کنید. این ابزارها فایل شما را با بیش از ۷۰ موتور آنتی‌ویروس بررسی می‌کنند.
برای استفاده از VirusTotal:
وارد سایت www.virustotal.com شوید.
فایل مشکوک را آپلود کنید.
نتیجه‌ی بررسی را در چند ثانیه دریافت کنید.
بررسی فایل با سرویس‌ های ویروس‌ یاب آنلاین
این سرویس‌ها فایل را روی سرور ذخیره می‌کنند؛ بنابراین اسناد شخصی یا حساس را در این سایت‌ها بارگذاری نکنید.
بررسی امضای دیجیتال فایل
بسیاری از شرکت‌های نرم‌افزاری معتبر، فایل‌های خود را به‌صورت دیجیتال امضا می‌کنند. این امضا تضمین می‌کند که فایل واقعاً توسط همان شرکت منتشر شده و در مسیر دانلود دستکاری نشده است. اگر فایلی امضای دیجیتال نداشته باشد یا ناشر آن ناشناس باشد، باید نسبت‌به امنیت آن محتاط باشید.
برای بررسی امضای دیجیتال یک فایل در ویندوز:
روی فایل دانلودشده کلیک‌راست کنید.
گزینه‌ی Properties (ویژگی‌ها) را انتخاب کنید.
به تب Digital Signatures (امضاهای دیجیتال) وارد شوید.
بررسی امضای دیجیتال و هش فایل (File Hash)
در این بخش، اگر امضای معتبری وجود داشته باشد، باید نام ناشر (Publisher) را ببینید. نبود این اطلاعات یا نمایش ناشر ناشناس (Unknown Publisher) می‌تواند نشانه‌‌ی خطر باشد.
بررسی هش (Hash) فایل برای اطمینان از اصالت آن
چگونه امنیت کامپیوتر را بالا ببریم
چطور امنیت ویندوز را افزایش دهیم؟
بسیاری از سایت‌های رسمی نرم‌افزار، مقدار هش (Hash) فایل‌های خود را منتشر می‌کنند. هش به‌عنوان یک شناسه منحصر به فرد برای فایل‌ها عمل می‌کند. اگر فایل شما حتی کمی تغییر کرده باشد (مثلاً آلوده شده باشد)، هش آن متفاوت خواهد بود.
برای بررسی هش فایل در ویندوز مراحل زیر را پیش ببرید:
در منوی Start ویندوز، عبارت PowerShell را جست‌وجو کرده و آن را باز کنید.
در پنجره‌ی PowerShell، عبارت Get-FileHash را تایپ کنید، سپس یک فاصله بزنید، مسیر فایل موردنظر را وارد کنید و در نهایت دکمه‌ی اینتر را فشار دهید.
مسیر فایل را به‌راحتی از نوار آدرس File Explorer کپی کنید.
سپس در پاورشل بعد از Get-FileHash مسیر را با Ctrl + V بچسبانید.
مثال:
Get-FileHash "C:\Users\Navid\Downloads\setup.exe"
بررسی هش (Hash) فایل برای اطمینان از اصالت آن
مقدار هش نمایش داده می‌شود. آن را با هش اعلام‌شده در سایت سازنده مقایسه کنید. اگر برابر بود، فایل دست‌نخورده است.
اجرای فایل در محیط امن (Sandbox)
اگر هنوز به فایل مشکوک هستید اما مجبورید آن را باز کنید، از محیطی امن به‌نام Sandbox استفاده کنید.
۱. استفاده از Windows Sandbox (در ویندوز ۱۰ یا ۱۱ نسخه‌ی پرو)
اگر از نسخه‌ی پرو ویندوز استفاده می‌کنید، به‌راحتی می‌توانید Windows Sandbox را فعال کنید و بهره ببرید. این ابزار یک محیط موقت ایجاد می‌کند که پس از بستن آن، همه چیز پاک می‌شود.
کلیدهای Win + S را فشار دهید و بنویسید: Windows Features
روی گزینه Turn Windows features on or off کلیک کنید.
در پنجره باز شده، تیک گزینه Windows Sandbox را بزنید.
روی OK کلیک کرده و منتظر بمانید تا نصب انجام شود.
در پایان، سیستم را ری‌استارت کنید.
حالا در منوی استارت بنویسید Windows Sandbox و آن را اجرا کنید.
فایل مشکوک را به داخل این محیط بکشید (drag & drop) و آن را اجرا کنید.
اجرای فایل در محیط امن (Sandbox)
۲. اگر ویندوز پرو ندارید
می‌توانید از سایت‌های آنلاین sandbox مانند ANY.RUN استفاده کنید. در این سایت‌ها:
فایل را آپلود کنید.
رفتار فایل در یک محیط مجازی نمایش داده می‌شود.
منتظر بمانید تا تحلیل انجام شود.
در پایان، گزارشی کامل دریافت می‌کنید که نشان می‌دهد فایل چه فعالیت‌هایی انجام داده است، مثلاً، ساخت فایل‌های مخفی و سایر رفتارهای مشکوک.
غیر فعال نکردن هشدارهای امنیتی یا SmartScreen
گاهی هنگام نصب برنامه‌ای عجله دارید و پیام‌هایی مثل «Windows protected your PC» یا «This file might be dangerous» مشاهده می‌کنید. ممکن است وسوسه شوید، روی گزینه‌ی Run anyway بزنید یا هشدارها را غیرفعال کنید، به‌ویژه اگر فکر می‌کنید فایل بی‌خطر است.
اما این هشدارها بی‌دلیل نیستند. ابزارهایی مثل Windows SmartScreen می‌توانند فایل‌های مشکوک را حتی بهتر از آنتی‌ویروس‌ها شناسایی کنند؛ زیرا رفتار و سابقه آن را هم بررسی می‌کنند. پس به‌جای بی‌توجهی، هشدارها را جدی بگیرید و قبل از اجرا، فایل را دوباره بررسی کنید.
برای بررسی وضعیت فعال‌بودن SmartScreen و اعمال تنظیمات مورد نیاز، مسیر زیر را پیش ببرید:
از منوی Start، وارد Windows Security شوید.
در منوی سمت چپ، گزینه‌ی App & browser control را انتخاب کنید.
روی Reputation-based protection settings کلیک کنید.
گزینه‌ی Check apps and files را فعال کنید (وضعیت باید روی On قرار داشته باشد).
درصورتی‌که این گزینه غیرفعال باشد، دستگاه شما در برابر تهدیدات ناشی از فایل‌ها و نرم‌افزارهای ناشناس آسیب‌پذیر خواهد بود.
ابزار Windows SmartScreen
نرم‌افزارهای معتبر معمولاً باعث نمایش چندین هشدار امنیتی نمی‌شوند. اگر با چند هشدار روبه‌رو شدید، احتمال بالایی وجود دارد که فایل مشکوک یا آلوده باشد.
اگر گوشی‌تان در معرض ورود بدافزارهایی قرار گرفته است، پیشنهاد می‌کنم مقاله‌ی چگونه بفهمیم در گوشی بدافزار نصب شده را از دست ندهید.

قابلیت تماس به هوش مصنوعی گوگل اضافه شد

از شریف پورعباس منتشر شده در ۱۸:۳۰ پنجشنبه, ۲۶ تیر , ۱۴۰۴
گوگل اکنون به تمام کاربران در ایالات متحده امکان می‌دهد با استفاده از هوش مصنوعی با کسب‌وکارهای محلی تماس بگیرند. این قابلیت که هم‌اکنون در بخش جست‌وجو فعال شده، به شما اجازه می‌دهد بدون نیاز به مکالمه تلفنی، از هوش مصنوعی برای دریافت اطلاعاتی مانند قیمت یا میزان دسترسی استفاده کنید.
قابلیت تماس به هوش مصنوعی گوگل اضافه شد
گوگل برای نخستین‌بار این قابلیت را در ماه ژانویه مورد آزمایش قرار داد و همچنان تنها برای برخی مشاغل خاص از جمله آرایشگران حیوانات، خشک‌شویی‌ها و تعمیرگاه‌های خودرو در دسترس قرار داده است. زمانی‌که کاربری به دنبال یکی از این خدمات، مانند آرایش حیوانات، جست‌وجو می‌کند، گوگل گزینه‌ای تحت عنوان «بررسی قیمت با هوش مصنوعی» را زیر اطلاعات کسب‌وکار نمایش خواهد داد.
هوش مصنوعی گوگل تماس
سپس گوگل اطلاعات دقیق‌تری درباره درخواست کاربر می‌پرسد، از جمله نوع حیوان، نژاد آن و خدمات مورد نظر. همچنین زمان مورد نیاز برای دریافت خدمات و نحوه ترجیحی برای دریافت به‌روزرسانی‌ها، مانند پیامک یا ایمیل، نیز پرسیده می‌شود. این ویژگی ممکن است در میان کاربران جوان‌تر که بر اساس مطالعات انجام‌شده در برقراری تماس تلفنی مشکل دارند، با استقبال مواجه شود.
رابی استاین، معاون ارشد محصول در بخش جست‌وجوی گوگل، اعلام کرده که هوش مصنوعی جمینای از مدل Duplex این شرکت برای تماس‌ها استفاده می‌کند. استاین در گفت‌وگو با The Verge توضیح داد که «گوگل Gemini با فناوری Duplex می‌تواند به نمایندگی از شما تماس بگیرد» و اضافه می‌کند که این ابزار تماس‌گیرنده «خود را به‌عنوان یک هوش مصنوعی از گوگل معرفی می‌کند که تلاش دارد به‌جای مشتری اطلاعات لازم را کسب کرده و جزئیات را منتقل کند تا دیگر نیازی نباشد کاربر وقت زیادی صرف این امور کند.» پس از جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز، هوش مصنوعی به‌صورت متنی اطلاعاتی مانند زمان‌های در دسترس یا قیمت‌ها را ارائه خواهد داد.
هوش مصنوعی گوگل
مالکان کسب‌وکار می‌توانند در بخش تنظیمات نمایه‌ی خود در گوگل، گزینه دریافت تماس‌های هوش مصنوعی را غیرفعال کنند. با اینکه این قابلیت اکنون به‌طور عمومی عرضه شده، کاربران دارای اشتراک AI Pro و AI Ultra به سقف‌های استفاده‌ی بالاتری دسترسی خواهند داشت که امکان بهره‌برداری بیشتر از این ابزار را برای آن‌ها فراهم می‌سازد.
گوگل علاوه‌بر گسترش عمومی ابزار تماس خودکار، آزمایش مدل پیشرفته‌تر Gemini 2.5 Pro را در حالت AI Mode آغاز کرده است؛ ابزاری مبتنی بر هوش مصنوعی برای جست‌وجو که در اردیبهشت ماه برای تمام کاربران در آمریکا عرضه شد. مشترکین AI Pro و AI Ultra که در آزمایش AI Mode در بخش Labs ثبت‌نام کرده‌اند، اکنون می‌توانند Gemini 2.5 Pro را انتخاب کنند. به گفته استاین، این مدل به‌ویژه در زمینه‌های استدلال پیشرفته، ریاضیات و کدنویسی عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد. در حالت پیش‌فرض، AI Mode از نسخه‌ای سفارشی از مدل‌های سری Gemini 2.0 استفاده می‌کند.
هوش مصنوعی گوگل
گوگل همچنین در حال آزمایش قابلیت Deep Search در حالت AI Mode است و این امکان را فراهم کرده که کاربران از این حالت برای تولید گزارش‌هایی با جزئیات بالا پیرامون یک موضوع استفاده کنند. استاین اظهار کرد: «این مدل در واقع در حال تحلیل، طرح پرسش و انجام جست‌وجوهای گوگل است. در فرآیند جواب دادن، این مدل واقعاً پاسخ خود را بررسی کرده و سوالات بیشتری در یک زنجیره استدلالی چند مرحله‌ای مطرح می‌کند.» این قابلیت نیز برای کاربران AI Pro و AI Ultra در Google Labs در دسترس خواهد بود.
منبع
verge

آموزش روش های فکتوری ریست کردن گوشی های شیائومی

ریست فکتوری گوشی شیائومی می تواند بسیاری از مشکلات نرم افزاری و کندی را برطرف کند و به دستگاه شما جانی دوباره ببخشد.
ریست گوشی شیائومی یکی از روش های مؤثر برای حل مشکلات نرم افزاری، رفع کندی یا آماده سازی دستگاه برای فروش است.
پاک کردن همه اطلاعات گوشی شیائومی یا همان ریست فکتوری، نرم افزار گوشی های شیائومی را به حالت اولیه کارخانه بازمی گرداند. این کار یعنی تمام داده های شخصی، تنظیمات، برنامه های نصب شده، پیام ها، مخاطبان و فایل های ذخیره شده در فضای ذخیره سازی حذف می شود.
هرچند این مقاله به طور اختصاصی درباره ی گوشی های شیائومی نوشته شده است، اما باید بدانید روش ریست فکتوری در اکثر گوشی های اندرویدی دیگر هم تقریباً مشابه است و می توانید از همین مراحل برای برندهای غیر از شیائومی استفاده کنید.
نکات حیاتی قبل از ریست فکتوری شیائومی
ریست فکتوری یک عملیات غیرقابل بازگشت است. پیش از شروع فرمت گوشی شیائومی، حتماً به نکات زیر توجه کنید تا از بروز مشکلات جدی جلوگیری شود:
تهیه ی نسخه ی پشتیبان: ازآنجاکه تمام اطلاعات شما حذف خواهد شد، حتماً پیش از اقدام به فرمت گوشی شیائومی با دنبال کردن آموزش بک آپ گرفتن از گوشی های اندرویدی از فایل ها، تصاویر، مخاطبان و سایر داده های مهم خود نسخه ی پشتیبان (Backup) تهیه کنید.
خروج از حساب شیائومی و تمام حساب های گوگل روی دستگاه: پیش از ریست فکتوری، حتماً از حساب شیائومی و همه حساب های گوگل خارج شوید تا از فعال شدن قفل امنیتی FRP جلوگیری کنید. در ادامه روش خاموش کردن FRP شیائومی بیان می شود.
شارژ باتری: اطمینان حاصل کنید که گوشی شما حداقل ۵۰ درصد شارژ دارد. خاموش شدن دستگاه حین عملیات ریست فکتوری می تواند به آسیب نرم افزاری جدی (Brick) منجر شود.
خارج کردن کارت حافظه: هرچند فرایند ریست فکتوری شیائومی حافظه ی خارجی (SD Card) را پاک نمی کند، بهتر است برای اطمینان آن را از دستگاه خارج کنید.
و عدم اخلال در فرایند ریست فکتوری: پس از آغاز فرایند ریست فکتوری شیائومی به هر روشی، به هیچ وجه آن را متوقف نکنید یا دستگاه را به هر روشی خاموش نکنید. این کار می تواند به بریک شدن دستگاه منجر شود.
چطور از اکانت گوگل و شیائومی خارج شویم؟
خروج از حساب گوگل: برای خروج از حساب گوگل به Settings (تنظیمات) > Accounts & sync (حساب ها و همگام سازی) > Google (گوگل) بروید، حساب را انتخاب کنید، روی More (بیشتر) بزنید و Remove account (حذف حساب) را انتخاب کنید.
خروج از حساب شیائومی: برای خروج از حساب شیائومی به Settings (تنظیمات) > Xiaomi Account (حساب شیائومی) بروید، به پایین اسکرول کنید و Sign out (خروج) را بزنید (اگر Find Device (پیدا کردن دستگاه) فعال باشد، باید رمز Mi Account (حساب شیائومی) را وارد کنید).
روش های ریست فکتوری شیائومی
در این مقاله به چهار روش گوناگون ریست فکتوری شیائومی می پردازیم:
روش اول: ریست فکتوری شیائومی از طریق منوی تنظیمات
ساده ترین و در اکثر مواقع توصیه شده ترین روش بازگشت به تنظیمات اولیه است، مشروط بر اینکه دستگاه سالم باشد و کاربر بتواند به سیستم عامل دسترسی داشته باشد. این روش برای نگهداری های دوره ای، رفع باگ های جزئی یا پاک سازی ایمن دستگاه پیش از واگذاری به مالک جدید، ایدئال است.
مسیر انجام این بازنشانی در نسخه های جدید MIUI و HyperOS تقریباً یکسان است:
از تنظیمات گوشی به بخش About phone (درباره گوشی) بروید.
گزینه ی Factory reset (بازنشانی کارخانه) را انتخاب کنید.
در صفحه ی بعد، فهرستی از داده هایی که حذف خواهند شد، نمایش داده می شود. روی گزینهی Erase all data (حذف تمام داده ها) ضربه بزنید.
روی گزینه ی Factory reset (بازنشانی کارخانه) بزنید (مطمئن شوید نسخه ی پشتیبان از داده های خود تهیه کرده اید).
سیستم از شما می خواهد رمز قفل صفحه (PIN، الگو یا رمز عبور) را وارد کنید. در HyperOS، ممکن است در این مرحله علاوه بر رمز قفل صفحه، رمز حساب Mi ID نیز درخواست شود که امنیت دستگاه را بیشتر می کند.
برای تأیید نهایی، باید دو مرحله ی ۱۰ ثانیه ای منتظر بمانید و سپس گزینه ی Next (بعدی) را انتخاب کنید.
در نهایت، روی OK (تأیید) ضربه بزنید تا فرایند بازنشانی آغاز شود.
روش دوم: ریست فکتوری با دکمه ها (ریکاوری مود شیائومی)
اگر رمز گوشی خود را فراموش کرده اید یا دستگاه به درستی بوت نمی شود، ریست گوشی با دکمه ها تنها راه چاره است. این روش که ریست گوشی بدون باز کردن قفل نیز نامیده می شود، از طریق منوی ریکاوری مود شیائومی انجام می گیرد.
ابتدا گوشی را کاملاً خاموش کنید (اگر گوشی هنگ کرده است، دکمه ی پاور را ۱۰ تا ۱۵ ثانیه نگه دارید تا خاموش شود).
و دکمه های افزایش صدا و پاور را را هم زمان فشار دهید و نگه دارید. دستگاه ویبره می زند و لوگوی Mi، Redmi یا Poco روی صفحه ظاهر می شود؛ اما همچنان دکمه ی افزایش صدا را نگه دارید تا وارد منوی Mi-Recovery شوید.
در این محیط، لمس کار نمی کند. با دکمه های صدا بین گزینه ها جابه جا شوید و با دکمه ی پاور انتخاب کنید:
گزینه ی Wipe Data را انتخاب کنید.
در صفحه ی بعد، Wipe All Data را انتخاب کنید.
برای تأیید نهایی، گزینه ی Confirm را انتخاب کنید.
پس از مشاهده ی پیام Data wiped successfully، به منوی اصلی بازگردید.
در حالی که Reboot انتخاب شده است، دکمه ی پاور را فشار دهید.
در صفحه ی بعدی، Reboot to System را انتخاب کنید و برای آخرین بار دکمه ی پاور را فشار دهید.
گوشی شما ری استارت می شود و ممکن است راه اندازی اولیه کمی بیشتر از حد معمول طول بکشد.
روش سوم: ریست فکتوری از راه دور (برای گوشی سرقتی یا گمشده)
اگر گوشی شما گم شده یا به سرقت رفته است، در شرایطی می توانید آن را با استفاده از روش های پیدا کردن گوشی گم شده یا سرقتی و با کمک سرویس Find My Device گوگل یا در صورت فعال سازی با سرویس اختصاصی شیائومی از راه دور پیدا یا حداقل فرمت کنید تا کسی به داده های خصوصی شما دسترسی پیدا نکند.
با استفاده از سرویس گوگل (Find My Device):
از طریق یک مرورگر به سایت android.com/find بروید.
با همان حساب گوگلی که روی گوشی فعال است، وارد شوید.
دستگاه مورد نظر را از لیست انتخاب کنید.
از منوی سمت چپ، گزینه ی Erase Device را انتخاب و تأیید کنید. به محض آنلاین شدن گوشی، عملیات پاک سازی آغاز خواهد شد.
قابلیت یادشده معمولاً به صورت پیش فرض در گوشی های اندرویدی فعال است.
با استفاده از سرویس شیائومی (Xiaomi Cloud):
این قابلیت در گوشی های شیائومی به صورت پیش فرض خاموش است و باید قبلاً آن را به صورت دستی در تنظیمات حساب شیائومی خود فعال کرده باشید.
از طریق مرورگر به سایت i.mi.com بروید و وارد حساب شیائومی خود شوید.
روی آیکون Find device کلیک کنید.
پس از انتخاب دستگاه، گزینه ی Erase data را انتخاب و تأیید کنید.
روش چهارم: فرمت گوشی شیائومی با کامپیوتر (ADB)
روشی پیشرفته برای حل مشکلات گوشی شیائومی با ریست فکتوری است و زمانی کاربرد دارد که به منوی تنظیمات یا ریکاوری دسترسی ندارید. برای این کار به کامپیوتر و کابل USB نیاز دارید.
۱. نصب Platform-Tools:
پیش از اقدام به فرمت گوشی شیائومی با کامپیوتر، ابتدا باید ابزار های Platform-Tools گوگل را برای ارتباط با گوشی نصب کنید.
فایل Latest-ADB-Installer.bat را دانلود کنید.
لینک دانلود مستقیم اسکریپت
گوشی یا تبلت اندرویدی خود را در حالت انتقال فایل به کامپیوتر متصل کنید.
مطمئن شوید از ابزارهای گذر از تحریم ( با قابلیت تانل کل سیستم) استفاده می کنید.
فایل دانلودشده را اجرا کنید. در پنجره ی UAC دکمه ی Yes را بزنید.
منتظر بمانید تا فرایند دانلود و نصب درایورها و ابزارهای مورد نیاز به پایان برسد.
روی دسکتاپ فایل Latest ADB Launcher.bat برای اجرا کردن ابزار ADB ساخته می شود.
۲. فرمت گوشی شیائومی با کامپیوتر از طریق دستورات Fastboot
دستگاه را خاموش کنید.
دکمه های Volume Down و Power را همزمان نگه دارید تا وارد حالت Fastboot شوید.
گوشی را با کابل USB به کامپیوتر متصل کنید.
فایل Latest ADB Launcher.bat را که در دسکتاپ ساخته شده بود، اجرا کنید. یک پنجره ی CMD به طور خودکار باز می شود.
دستور زیر را وارد کنید و اینتر را بزنید. اگر اتصال برقرار بود، شماره سریال دستگاه را مشاهده خواهید کرد:
fastboot devices
برای انجام بازنشانی کامل دستگاه، ایمن ترین و توصیه شده ترین دستور، دستور زیر است. آن را وارد کنید و اینتر بزنید:
fastboot -w
این دستور پارتیشن های userdata (تمام داده های کاربر و برنامه ها) و cache را پاک و فرمت می کند و پیچیدگی های فنی مثل وضعیت خام یا فرمت نشده ی پارتیشن ها را به طور کامل مدیریت می کند. استفاده از این دستور بهترین راه برای جلوگیری از مشکلات بوت و Soft Brick شدن دستگاه است.
پس از پایان عملیات، دستگاه را با دستور زیر ریستارت کنید:
fastboot reboot
اگر به صورت اتفاقی وارد فست بوت شدید، دستور بالا می تواند یکی از راه های حل مشکل FastBoot در گوشی شیائومی باشد.
منبع: زومیت

آموزش گذاشتن استوری در تلگرام

استوری در تلگرام فقط یک قابلیت تازه برای اکانت های پریمیوم نیست؛ بلکه روشی نو برای دیده شدن، ارتباط سریع و ساخت محتوای جذاب است.
تلگرام در سال های اخیر با اضافه کردن قابلیت های متنوع، خودش را از یک پیام رسان ساده به یک ابزار قدرتمند برای ارتباط، اطلاع رسانی و حتی تولید محتوا تبدیل کرده است. یکی از همین قابلیت های جدید، قابلیت استوری تلگرام به حساب می آید که دردسترس کاربران دارای اکانت پریمیوم، قرار دارد.
شاید برایتان سؤال باشد که استوری تلگرام چیست، چطور می توان از آن استفاده کرد و چه تفاوتی با استوری در اپ های دیگر مثل اینستاگرام دارد. در این مقاله تمام نکاتی را که برای ساخت استوری در تلگرام لازم دارید، به شما می گوییم.
در ادامه، با آموزش کامل درباره ی نحوه گذاشتن استوری در تلگرام، نکات مربوط به تنظیمات حریم خصوصی استوری تلگرام، روش ویرایش استوری تلگرام، توضیح درباره ی مدت زمان استوری تلگرام و حتی مشکلاتی که ممکن است هنگام استفاده با آن ها رو به رو شوید، همراه شما هستیم.
استوری تلگرام چیست؟
استوری تلگرام قابلیتی است که به کاربران پریمیوم اجازه می دهد عکس، ویدیو یا متن های کوتاه را برای مدت زمان مشخصی با مخاطبان خود به اشتراک بگذارند. این استوری ها بعد از پایان زمان تعیین شده به صورت خودکار حذف می شوند. قابلیت استوری، برای اولین بار در سال ۲۰۲۳ به نسخه های به روزرسانی شده تلگرام اضافه شد و به سرعت توجه کاربران را به خود جلب کرد.
چگونه در تلگرام استوری بگذاریم؟
قابلیت استوری تلگرام فقط برای اکانت های پریمیوم فعال است
قبل از اینکه به سراغ آموزش استوری تلگرام برویم، باید یک نکته ی مهم را یادآور شویم. توجه داشته باشید که قابلیت استوری تلگرام در ایران فقط برای اکانت های پریمیوم فعال است و کاربران ایرانی به دلیل تحریم، برای خرید اکانت تلگرام پرمیوم به شماره ی مجازی نیاز دارند.
بخشی از آموزش تلگرام، آموزش ساخت استوری در تلگرام است. تنها با چند لمس ساده می توانید عکس یا ویدیویی را که دوست دارید، به اشتراک بگذارید. در ادامه، نحوه گذاشتن استوری در تلگرام را آموزش می دهیم.
وارد اپلیکیشن تلگرام شوید و روی آیکون دوربین که در قسمت پایین سمت راست می بینید، ضربه بزنید.
عکس یا ویدیوی مورد نظرتان را از گالری انتخاب کنید یا به طور مستقیم با دوربین تلگرام عکس بگیرید. امکان ضبط هم زمان با دوربین جلو و عقب هم فعال است.
قبل از انتشار، می توانید با ابزارهای ساده، علاوه بر اضافه کردن متن یا استیکر و کراپ کردن بخش دلخواه عکس، لینک، منشن یا افکت های تصویری هم به استوری خود اضافه کنید.
تنظیمات مربوط به حریم خصوصی و مدت زمان نمایش استوری را انجام دهید و سپس روی گزینه ی Send (ارسال) بزنید.
مراحل فوق را می توانید در هر دو نسخه ی استوری تلگرام برای اندروید و استوری تلگرام برای iOS اجرا کنید و تنها شاید محل برخی آیکون ها کمی متفاوت باشد؛ اما در حالت کلی عملکرد کلی آن ها یکسان است.
تنظیمات حریم خصوصی استوری تلگرام
یکی از نقاط قوت مهم قابلیت استوری تلگرام، امکان کنترل دقیق و پیشرفته ی حریم خصوصی است. شما می توانید به صورت کاملاً شخصی سازی شده مشخص کنید که چه کسانی اجازه ی دیدن استوری تان را داشته باشند و چه کسانی نداشته باشند؛ حتی با جزئیاتی بیشتر از آنچه در اینستاگرام یا واتساپ ارائه می شود.
هنگام ساخت استوری در تلگرام، بخشی با عنوان Share With «نمایش برای…» برایتان ظاهر می شود که می توانید یکی از گزینه های زیر را در این بخش انتخاب کنید:
Everyone (همه): استوری برای تمام کاربران تلگرام قابل مشاهده است؛ حتی افرادی که در فهرست مخاطبان شما نیستند.
My Contacts (مخاطبان من): فقط افرادی که در لیست مخاطبان شما هستند، استوری را خواهند دید.
…My Contacts Except (مخاطبان من به جز…): این گزینه به شما اجازه می دهد تا نمایش استوری را برای برخی از مخاطبان خاص محدود کنید.
…Only Share With (فقط برای…): در این حالت، استوری تنها برای افرادی که شما مشخص کرده اید، نشان داده می شود.
علاوه بر گزینه های فوق، امکان ساخت لیست های سفارشی هم وجود دارد که می توانید از آن ها برای مدیریت بهتر حریم خصوصی استوری ها استفاده کنید. شما می توانید تنظیمات موجود را برای هر استوری به صورت جداگانه تعیین کنید؛ بدون اینکه روی استوری های دیگر تأثیری داشته باشند.
مدت زمان استوری تلگرام و زمان بندی انتشار
شما در تلگرام، فقط استوری منتشر نمی کنید؛ بلکه آن را مدیریت هم می کنید. برخلاف بسیاری از پلتفرم ها که زمان نمایش استوری ها ثابت و محدود است، در قابلیت استوری تلگرام این امکان وجود دارد که مدت زمان نمایش را دقیقاً مطابق با هدف خود تنظیم کنید.
مدت زمان استوری تلگرام بین ۶ تا ۴۸ ساعت است
در هنگام ساخت استوری در تلگرام، می توانید تعیین کنید که استوری برای چه مدت روی صفحه باقی بماند. گزینه های پیش فرض از ۶ ساعت شروع می شود و تا ۴۸ ساعت ادامه دارد. این بازه ی زمانی انعطاف پذیر به شما اجازه می دهد که محتوای کوتاه مدت یا نسبتاً بلندمدت منتشر کنید.
ویژگی جذاب دیگر استوری تلگرام، زمان بندی انتشار استوری است. به جای ارسال فوری، می توانید استوری را آماده و انتشار آن را به زمان مشخصی در آینده موکول کنید. این قابلیت به ویژه زمانی کاربرد دارد که بخواهید در یک زمان خاص مخاطبان بیشتری را هدف قرار دهید یا محتوایی هماهنگ با تقویم محتوایی تان منتشر کنید.
ویرایش استوری تلگرام و حذف آن
از دیگر قابلیت های جالب و کاربردی در استوری تلگرام، امکان ویرایش محتوا پس از انتشار است. اگر پس از اضافه کردن استوری در تلگرام متوجه اشتباه نوشتاری، تصویر نامناسب یا حتی تنظیمات نادرست حریم خصوصی شدید، می توانید بدون نگرانی وارد بخش استوری ها شوید، روی استوری مورد نظر ضربه بزنید و گزینه ی Edit را انتخاب کنید.
اگر نیازی به تغییر تنظیمات استوری تلگرام نیست و ترجیح می دهید استوری را به طور کامل حذف کنید، کافی است وارد استوری شوید و گزینه ی Delete را برای حذف استوری تلگرام بزنید. در این صورت استوری به سرعت برای همه مخاطبان شما حذف می شود.
تلگرام با فراهم کردن امکان ویرایش استوری تلگرام پس از انتشار، به شما این فرصت را می دهد که بدون دغدغه، محتوای خود را بهتر یا اصلاح کنید؛ موضوعی که می تواند تفاوتی مهم با سایر پلتفرم های مشابه ایجاد کند.
استوری تلگرام برای همه یا فقط کانال ها؟
قابلیت استوری تلگرام برای کانال هم فراهم است تا مدیران کانال ها بتوانند با انتشار استوری های جذاب و کوتاه، ارتباط زنده تر و مؤثرتری با اعضای کانال خود برقرار کنند. این قابلیت کمک می کند تا بدون ایجاد شلوغی در صفحه ی اصلی کانال، محتوای ویژه و به روز را به مخاطبان خود ارائه دهید.
برخی ویژگی های پیشرفته تر مانند استفاده از دوربین دوگانه، حالت ناشناس در مشاهده استوری ها و زمان بندی انتشار هم در نسخه ی پریمیوم تلگرام فعال هستند و امکان شخصی سازی بیشتر را برای شما فراهم می کنند.
در نهایت، ساخت استوری در تلگرام نه تنها یک ابزار ساده برای اشتراک گذاری محتوا است؛ بلکه راهی جذاب و مؤثر برای افزایش تعامل با مخاطبان در هر نوع حساب کاربری هم محسوب می شود.
دانلود استوری تلگرام و ذخیره محتوا
برای دانلود استوری تلگرام، کافی است هنگام دیدن استوری، روی منوی سه نقطه ضربه بزنید و گزینه ی Save (ذخیره) را انتخاب کنید. در این صورت فایل تصویر یا ویدئو در حافظه ی دستگاه شما ذخیره خواهد شد و می توانید هر زمان که بخواهید، به آن دسترسی داشته باشید.
اگر قصد دارید استوری های منتشرشده ی خودتان را نگه دارید، تلگرام به صورت خودکار آن ها را در بخش استوری های آرشیوشده برایتان ذخیره می کند. این آرشیو شخصی به شما کمک می کند بدون نیاز به دانلود جداگانه، دوباره محتوا را مشاهده کنید.
در صورت مواجهه با هرگونه مشکل در دانلود استوری تلگرام، معمولاً راه حل های ساده ای مانند به روزرسانی برنامه، بررسی دسترسی های ذخیره سازی یا استفاده از نسخه ی اصلی تلگرام می توانند مشکل شما را حل کنند.
مشکل استوری تلگرام و راه حل های رایج
گاهی ممکن است هنگام استفاده از قابلیت استوری تلگرام با مشکلاتی مواجه شوید که تجربه ی شما را از این ویژگی کاربردی مختل کنند. در این بخش، به چند مشکل رایج و راه حل های ساده ی آن ها اشاره می کنیم:
استوری تلگرام نمایش داده نمی شود
اگر استوری شما یا دوستانتان نمایش داده نمی شود، اولین کاری که باید بکنید، بررسی اتصال اینترنت است. علاوه بر این مطمئن شوید که از آخرین نسخه ی تلگرام استفاده می کنید.
نمی توان استوری گذاشت
گاهی به دلیل تنظیمات اشتباه حساب کاربری، گزینه ی اضافه کردن استوری در تلگرام فعال نیست. در این شرایط ابتدا مطمئن شوید که برنامه به روز است. درصورت استفاده از نسخه های غیررسمی یا تغییر تنظیمات امنیتی هم شاید این قابلیت در دسترس نباشد.
مشکلات دانلود یا ذخیره استوری
اگر هنگام دانلود یا ذخیره ی استوری با خطا مواجه شدید، ابتدا حافظه ی دستگاه خود را بررسی کنید و مطمئن شوید فضای کافی وجود دارد. همچنین دسترسی های لازم برنامه ی تلگرام به حافظه ی گوشی را هم فعال کنید.
قابلیت استوری تلگرام دنیای جدیدی از ارتباط را در این پیام رسان محبوب باز کرده است؛ راهی سریع، ساده و انعطاف پذیر برای به اشتراک گذاری لحظه ها، ایده ها یا اطلاع رسانی های فوری.
از ساخت استوری در تلگرام گرفته تا تنظیم دقیق حریم خصوصی و حتی امکان استفاده در کانال ها، همه چیز طوری طراحی شده است که شما بتوانید تجربه ای حرفه ای اما آسان داشته باشید.
منبع: زومیت

�Comet� مرورگر هوشمند پرپلکسیتی وارد رقابت با گوگل شد

�Comet� مرورگر هوشمند پرپلکسیتی وارد رقابت با گوگل شد
شرکت پرپلکسیتی اولین مرورگر وب مجهز به هوش مصنوعی خود را با نام �Comet� معرفی کرد. این مرورگر امکانات متعددی را از جمله جست‌وجو و خلاصه‌سازی مبتنی بر هوش مصنوعی و دستیار هوشمند درون مرورگر ارائه می‌کند و تلاشی تازه در مسیر رقابت با خدمات گوگل در عرصه جست‌وجوی اینترنتی محسوب می‌شود.
نویسنده : اشکان حاسبی
کد خبر : ۹۸۳۷۸۷
اشتراک گذاریپ فعال در حوزه هوش مصنوعی، از مرورگر جدید خود تحت عنوان Comet رونمایی کرد. این مرورگر نخستین محصول پرپلکسیتی است که به طور ویژه با هدف رقابت جدی‌تر در بازار جستجوی آنلاین و کاهش وابستگی کاربران به مرورگر گوگل کروم عرضه می‌شود. نسخه اولیه این مرورگر در مرحله راه‌اندازی نخست، تنها در دسترس مشترکان طرح Max با هزینه اشتراک ماهانه ۲۰۰ دلار و برخی افراد منتخب که در لیست انتظار ثبت‌نام کرده بودند، قرار خواهد گرفت.
ویژگی برجسته مرورگر Comet، موتور جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی پرپلکسیتی است که به صورت پیش‌فرض نصب و فعال بوده و کاربران به محتوای خلاصه‌شده در نتایج جست‌و‌جو، به طور مستقیم دسترسی خواهند داشت. علاوه بر این، پرپلکسیتی در Comet ابزاری با نام Comet Assistant معرفی کرده است که به عنوان دستیار هوشمند مرورگر، وظایفی مانند خلاصه‌سازی ایمیل‌ها و رویداد‌های تقویم، مدیریت تب‌ها و ناوبری صفحات وب را برای کاربران انجام می‌دهد. کاربران می‌توانند این دستیار را در کناره هر صفحه وب فعال کرده و با ارائه سؤالات و درخواست‌ها، پاسخ و راهنمایی متناسب با محتوای همان صفحه دریافت کنند.
�Comet�، مرورگر هوشمند پرپلکسیتی وارد رقابت با گوگل شد
به گزارش تک کرانچ، در ماه‌های اخیر پرپلکسیتی چندین محصول جدید معرفی کرده، اما به گفته آراویند سرینیواس، مدیرعامل این شرکت، عرضه مرورگر Comet گام مهم‌تری نسبت به اقدامات پیشین به شمار می‌رود. سرینیواس پیش‌تر در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود هدف اصلی توسعه مرورگر جدید، ارائه یک سیستم‌عامل کامل است که کاربران بتوانند نیاز‌های متنوع خود را در فضای آنلاین از طریق هوش مصنوعی برطرف کنند، بی‌نیاز از استفاده از محصولات گوگل.
اکوسیستم مرورگر‌های مجهز به هوش مصنوعی رقابتی پررنگ را تجربه می‌کند؛ علاوه بر گوگل کروم و سفاری اپل، استارتاپ The Browser Company نیز مرورگر مشابهی با عنوان Dia عرضه کرده و شرکت OpenAI نیز پروژه‌های مرتبط با مرورگر هوشمند را پیگیری می‌کند.
بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد دستیار Comet در انجام وظایف ساده مانند خلاصه کردن ایمیل‌ها، اعلام زمان جلسات و پیشنهاد برنامه‌ریزی روزانه عملکرد مناسبی دارد. این دستیار می‌تواند محتوای هر صفحه وب، ویدیو‌ها یا حتی متنی که کاربر در فایل‌های خود می‌نویسد را تحلیل کند و به سؤالات کاربر پاسخ دهد. استفاده از این قابلیت البته مستلزم اعطای سطح بالایی از دسترسی‌ها از سوی کاربر خواهد بود؛ برای مثال اجازه مشاهده صفحات، ارسال ایمیل و مدیریت روابط کاربری باید به مرورگر داده شود.
�Comet�، مرورگر هوشمند پرپلکسیتی وارد رقابت با گوگل شد
در برخی وظایف پیچیده‌تر، مانند انجام رزرو اینترنتی یا تعامل با سرویس‌های خاص، مرورگر با محدودیت‌هایی مواجه است و گاهی در ورود داده‌ها یا انتخاب گزینه‌ها دچار خطا می‌شود. این چالش‌ها پیش‌تر هم در دیگر ابزار‌های هوش مصنوعی مشابه مشاهده شده و تا زمانی که دقت سیستم‌های هوشمند افزایش پیدا نکند، استفاده از این ابزار‌ها برای امور مهم می‌تواند با ریسک همراه باشد.
بر اساس آمار ارائه‌شده از سوی مدیران پرپلکسیتی، این شرکت در ماه مه سال ۲۰۲۵، ۷۸۰ میلیون درخواست جست‌و‌جو را ثبت کرده که نسبت به ماه‌های قبل بیش از ۲۰ درصد رشد داشته است. در صورت استقبال کاربران فعلی به ویژه مشترکان حرفه‌ای، Comet می‌تواند موقعیت پرپلکسیتی را در بازار مرورگر‌ها ارتقا دهد. با این حال پذیرش و تعویض مرورگر پیش‌فرض توسط کاربران هنوز یکی از چالش‌های اصلی برای تمام شرکت‌های فعال در این حوزه است.

نحوه بررسی مدل های هوش مصنوعی نصب شده در ویندوز 11 نحوه بررسی مدل های هوش مصنوعی نصب شده در ویندوز 1